Tondano trip - Reisverslag uit Pondang, Indonesië van Els Meijer - WaarBenJij.nu Tondano trip - Reisverslag uit Pondang, Indonesië van Els Meijer - WaarBenJij.nu

Tondano trip

Blijf op de hoogte en volg Els

07 Februari 2016 | Indonesië, Pondang

Weekend!!!!!

Ontmoeting Tondano:
Sochtends om 8 uur vertrokken we naar Tondano. We gaan hier even kijken omdat Iris en ik er dan even een beeld bij hebben waar we straks terecht komen en voor de rest is het ook leuk om deze plek even te zien. Iris en ik gaan hier twee weken verblijven. In Tondano staat een weeshuis wat door de stichting Amurang gebouwd is. De pastor van dit tehuis is pastor Jacob, die hebben we eerder ontmoet in Novotel.

Toen we om 10 uur aankwamen bij het weeshuis in Tondano werder we prachtig verwelkomd. De kinderen van het tehuis begonnen te zitten, het was hartverwarmend. Het tweede liedje wat ze zongen wat Nederlands (droom van een kind, documentaire lied). Ik werd er helemaal blij van en enthousiast dat ik hier straks ook mag komen lesgeven. Een paar van de groep waren zelfs ontroerd.

We bleven nog even in het tehuis tot de lunch. We kregen een rondleiding door het weeshuis. Hoe het er nu voor staat komen we in het weeshuis te slapen. We slapen dan tussen de meiden op een grote kamer waar alleen maar stapelbedden staan of we krijgen een aparte kamer. Stiekum hoop ik een beetje op een aparte kamer, dan heb je nog een klein beetje je eigen plek en behoudt je meer je plek/status als docent. Het lijkt me echt super vet om het leven van deze arme kinderen van dichtbij mee te maken.

Nadeel: GEEN wc en douch :S (maar dit overleven we wel)

DagRitme van de weeskinderen (ongeveer):

4 uur opstaan en naar de kerk
6 uur schoonmaken en eten
7:15 naar school
1 uur vrij van school en naar de Theater en Danslessen van Iris en Els!!!!
6/7 uur eten
9 uur licht uit en slapen

Maar zover is het nog niet. De komende twee weken zit in nog in Amurang en daarna een week naar Tondano.

Onderweg hebben we veel dingen gezien, veel armoede en verdrietige dingen. Ik heb wel een paar keer een hond gezien die zo mager was dat ik elke keer weer dacht: "die is morgen dood"

Maar ik ga lekker alleen maar over vrolijke dingen vertellen :)

Citaat uit dagboekje: "Een grote vallei tussen de bergen met een meer. Aan het meer waren huisjes gebouwd op het water voor de vissers"

We zijn ook nog even bij Gerard zijn huis geweest in Tomohon, hello kitty house en een tempel.

Zondag ochtend om 7 uur begon de kerkdienst. We gingen naar een Katholieke kerk. Op z'n Indonesisch kwamen we een kwartier te laat, maar alles is "Jam karet" dus het maakte niks uit. De dienst wat nog maar net begonnen. Het duurde twee uren, super lang als je er niks van verstaat. Ik heb wel even goed rond gekeken in de kerk, super mooie kerk! Helaas geen foto's van. De kerk was echt super groot en heel vol met mensen, er moesten zelfs mensen buiten de deur zitten op stoelen.

Ik vertel zoveel over maar een paar dingetjes.. Wordt het al saai om te lezen????

Morgen is er een Chineese feestdag, dus iedereen is hier vrij. Wij gaan morgen naar het dorpje waar Lillian haar oma is opgegroeid en naar de WATERVAL!!! Ik heb z'n zin om naar de waterval te gaan, en super mooie foto's te maken.

Things i love:
Lekker te laat komen, maakt toch niet uit.
Zwembad in duiken als het te warm is.
Holland bakery
Goedkope ijsjes en snacks
Lekker eten
Warmte (soms te warm)
Enthousiaste mensen
Mensen zijn tevreden met niks
Lydia en Alfreds die s'avonds gitaar spelen en zingen (happines)
En nog veel meer natuurlijk!!!!!


Bijna vergeten te vertellen!!! We hebben een vulkaan uitbarsting gezien. De vulkaan Soputan is heir erg actief. Hij barst twee keer in het jaar uit. Bijzonder dat we dan nu mee maken. Eerst was er een klein moment in de groep toen we het zagen, maar dat was al snel over toen we hoorden dat het 20 kilometer verder op was. Super cool om te zien. Het was geen mega uitbarsting hoor alleen de mensen die echt dichtbij worden in een straal van 5 of 10 kilometer worden geëvacueerd.









Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Mijn naam is Els Meijer, Ik ben in 2013 begonnen met de opleiding "Artiest Dans" aan het Friesland college. Van 29 januari t/m 21 maart ga ik naar Indonesie voor Srichting Amurang. Ik doe mee in het creaproject van de stichting. Met danslessen en andere onderwijs activiteiten hoop ik de kinderen en jongeren een beter blik op hun toekomst te geven.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 7838

Voorgaande reizen:

06 Juni 2017 - 23 Juni 2017

South Africa

06 Juni 2017 - 23 Juni 2017

South Africa

06 Juni 2017 - 23 Juni 2017

South Africa

29 Januari 2016 - 21 Maart 2016

Op reis naar Indonesie

Landen bezocht: