Tondano vs Tomohon - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van Els Meijer - WaarBenJij.nu Tondano vs Tomohon - Reisverslag uit Tondano, Indonesië van Els Meijer - WaarBenJij.nu

Tondano vs Tomohon

Blijf op de hoogte en volg Els

09 Maart 2016 | Indonesië, Tondano

Bijna het einde van ons Tondano avontuur. Wat hebben we veel meegemaakt. Ik zou niet weten hoe ik het zou moeten na vertellen, er zijn waarschijnlijk weinig mensen die zich kunnen voorstellen hoe het hier echt is. Je moet het zelf meemaken hoe het is om hier te zijn/leven. Je kunt wel zeggen: ja dat is zwaar of ja dat moet moeilijk zijn geweest, maar eigenlijk heb je geen idee als je hier niet bent geweest.

De lessen in Tondano zijn echt geweldig. Niet te vergelijken met Amurang. De kinderen van het weeshuis willen zo graag. Meestal vinden de jongens dansen wat minder, maar hier kunnen de jongens zo goed dansen en ze vinden het echt heel leuk. De kinderen pakken de danspassen super snel op en geven zo veel energie. Ik vindt het wel jammer dat we maar twee weken hier zijn. Een echte band heb ik nog niet opgebouwd met de kinderen. We hebben de kinderen in 3 groepen verdeeld dus we zien iedereen maar 4 keer ongeveer in totaal. Ik heb ook nog niet het idee dat mijn taak hier klaar is ook al gaan we al bijna weg.

S’ochtends hebben we les geven op de basisschool. Wat een schattige kleine kids. De eerste les heb ik op me genomen om kleine dansjes te doen. Daarna hebben we met de kinderen een lange slinger gemaakt met handjes er aan. Elke keer als we uit het lokaal liepen volgden de kinderen ons en zwaaiden ons uit totdat we uit het zicht waren. Deze week zouden we ook naar de basisschool maar naar omstandigheden gaat dit helaas over. Hier baalde ik wel stevig van.

Ik zal de omstandigheden even verder toelichten. Ik had al verteld in mijn vorige blog dat we niet heel veel hadden qua voorzieningen. We hadden geen water, douch, werkende wc of hygiene in en om het huis. Het water is wel opgelost maar de rest niet. Geen douch is geen probleem maar geen hygiene heeft wel gevolgen. Er heeft al twee jaar niemand in het huis gewoond en alles was vies en de wc werkte ook niet. We sliepen op bedden die al twee jaar allemaal bacteriën aan het verzamelen waren en kwamen er achter dat het matras niet helemaal in orde was, nadat Iris op een ochtend wakker werd met haar hoofd in de ratten schijt. Het matras was onder het laken helemaal aangevreten door de ratten en overal op het matras zaten plekken met ratten schijt. Eigenlijk overal in ons huis was ratten schijt hoe vaak we ook schoonmaakten het was er altijd. Best gezellig die ratten elke avond na zonsondergang maar ja deze brengen wel ziektes met zich mee. Deze week hebben we twee bezoekjes moeten afleggen bij de dokter i.v.m ziekte. Dit was de druppel, we mochten niet langer in het huisje blijven. Met een beetje tegenzin zijn we dringend verzocht om ons huisje te verlaten. We slapen sinds vanavond weer bij Gerard, zodat we weer een beetje kunnen aansterken.

Maar tot zo ver de omstandigheden we hebben namelijk ook weer veel leuke dingen gedaan. Dit weekend zijn we naar verschillende plekken geweest. Plekken met mooie uitzichten, Tondano lake en Bukit Kasih. Bukit Kasih is een berg met zwavel meren. Het stond verschrikkelijk naar rotte eieren maar wel interessant om hier even een kijkje te nemen. We zijn de berg helemaal op geklommen zodat we heb van bovenaf konden zien. Het zwavel komt van de vulcaan, het zijn een soort kleine poortjes in de aarde waar de hitte van het binnenste van de aarde kan ontsnappen.

Maandag zijn we naar La Salle geweest. Dit is een universiteit. We gingen kijken bij opleiding voor verpleegkundigen. Wat mij opviel was dat de studenten een hele andere manier van discipline hebben. Zo als gewoonlijk komt iedereen altijd te laat in de les. Praten tijdens de les en een telefoon er bij is normaal. Zelfs toen Maurise en Samira voor de klas stonden had de docent haar telefoon in de handen. Maar toch zijn de studenten wel heel gemotiveerd voor de opleiding. Ik vond het maar een rare verhouding.

Ik heb Nederland wel beetje gemist deze week. Met de omstandigheden en alles bij elkaar had ik af en toe even een knuffel nodig.

Vrijdag hebben we nog een leuk afscheidsetentje gepland met de mensen van hier die zo goed op ons gepast hebben. En daarna gezellig met z’n allen naar de karaoke bar als het even mee zit, yess..

  • 15 Maart 2016 - 10:05

    Mirte :

    Digitale knuffel van mij !!!!!

  • 20 Maart 2016 - 18:02

    Hielkje:

    En van mij ook een knuffel over ver.
    Fijne reis nog en tot snel alweer. Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Els

Mijn naam is Els Meijer, Ik ben in 2013 begonnen met de opleiding "Artiest Dans" aan het Friesland college. Van 29 januari t/m 21 maart ga ik naar Indonesie voor Srichting Amurang. Ik doe mee in het creaproject van de stichting. Met danslessen en andere onderwijs activiteiten hoop ik de kinderen en jongeren een beter blik op hun toekomst te geven.

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 7845

Voorgaande reizen:

06 Juni 2017 - 23 Juni 2017

South Africa

06 Juni 2017 - 23 Juni 2017

South Africa

06 Juni 2017 - 23 Juni 2017

South Africa

29 Januari 2016 - 21 Maart 2016

Op reis naar Indonesie

Landen bezocht: